Direktlänk till inlägg 15 augusti 2022

Gullible

Av Anna - 15 augusti 2022 21:20


Lobola- hemgift. Visste ni att jag, enligt Lobola calculator, är värd 7kor om jag gifter mig? Detta förutsatt att jag har en mamma som pratar Xhosa, och min blivande mans mamma också pratar Xhosa, jag har en universitetsutbildning och en del pengar (30.000) sparade. Mannen ska då även kunna betala hemgiften inom 6 månader.  Jag var värd mer när jag gjorde mig själv yngre...


För oss här i Sverige kan det låta aningen förlegat med hemgift, men är något om praktiseras i många andra länder, i Sydafrika även bland vad vi kan kalla "moderna familjer" där båda har en universitetsutbildning, har flyttat hemifrån, beställer take-away osv. Tydligen är det bra om man fåt mellan 10-14 kor. Jag är värd sju. Gå in på Lobola calculator och se vad du är värd, vettja! ;)


Sydafrika är ett korrupt land, på alla sätt vis, efter vad jag läser mig till, och får berättat för mig av bekantas bekanta som bott länge i landet. Kapstaden är en av städerna som framställs som en av de säkrare städerna, detta då turismen är stor hit, och om allt som skedde registrerades, och kom fram i ljuset skulle turismen vara ett minne blott.  I Kapstaden är det DA (Democratic Alliance) som styr, ett centre-right (liberalkonservativt mittenparti med "Ett  Sydafrika för alla" som slogan. De vill satsa på utbildning och sjukvård, vilket jag tycker låter jättebra, samtidigt som de vill se en mer avreglerad arbetsmarknad för att skapa "riktiga jobb" (vad det nu innebär). DA som det styrande parti de är, är en del av att "lägga locket på" om vad som egentligen sker på  gatorna i Kapstaden, för att undvika att turismen inte avtar. Mer lärdom om detta (hoppas jag) när jag kommer hem igen.


DA var från början ett vitt parti, men är under förändring, men ses fortfarande av många som just ett vitt parti, även om siffrorna i senaste valet visade att 22% av befolkningen röstade på DA, samtidigt som enbart 8% av landets befolkning är vit, så så vitt är kanske inte partiet ändå?  DA är dock det största partiet bland den  vita befolkningen och har sedan 2009 haft makten i Västra Kapprovinsen, där bl a Kapstaden ligger.  


Vid Regeringsvalet 2019 fick ANC 230 mandat och DA 84 mandat, och 66% av befolkningen gick till valurnorna. Regeringen styrs av ANC (African National Congress) och har så gjort sedan  apartheid avskaffades och de första fria valen hölls den 27 April 1994 då ANC kom till makten med Nelson Mandela. ANC har de senaste åren starkt kritiserats då de har svårt att hantera och få ner korruptionen, hantera ekonomisk tillväxt, arbetslöshet  och utbildning i landet. ANC har även de senaste åren även kritiserats starkt då klyftorna mellan fattiga och rika blir allt större, istället för den omvända. Detta gör att de har backat tre val på raken, och ger andra partier möjlighet att ge sig in i matchen. 


Varför skriver jag då om detta, jag som inte ens är intresserad av politiken i Sverige? En av anledningarna är att jag försöker förbereda mig lite på vad som komma ska, och att ha lite koll på politiken(om än aldrig så lite, tro inget annt än att jag max kommer ha koll på ett uns, om ens det) tror jag kan hjälpa mig med förståelsen för människorna som bor i Sydafrika. Jag skriver ner det jag lär mig på enklaste sätt, och sedan får även ni ta del av några av mina anteckningar, så ta ingenting av det jag skriver för sanning, då jag kan ha rört ihop det lite här och där, även om referenser såklart kan fås.


Ni förstår, Sydafrika verkar vara ett så otroligt komplext land, inte enbart när det kommer till politik, utan även när det kommer till något så "enkelt" som att några är svarta, andra vita. Sydafrika är ett land där det fortfarande pratas om ras, och rasgrupper. Staten inhämtar än idag (2020) statistik baserat på de gamla apartheidkategorierna som var vit, svart, indier och färgad.  Tydligen kan en person vars hudfärg till synes är vit, vara svart, eller färgad, beroende på vart den personens förfäder kommer ifrån och vilket ursprung personen i fråga har, och omvänt. Mycket svårt för mig att förstå, och ett ämne jag nu lämnar därhän för att grotta ner mig lite mer i på egen hand, för att bli lite bättre förberedd.


Något jag tar med mig efter att idag har pratat änge med en vän till en vän är ordet Gullible- tro inte på allt du hör, i alla fall inte vad personerna vid makten säger. Jag ska tillägga att jag tar till mig mycket mer av det hon sa, men det är inget jag skriver om här, än, i alla fall.


15 dagar till avresa, och än har jag ingen koll på vad vi ska göra därnere, men det löser sig. Idag fick vi äntligen ett livstecken från vår kontaktperson, så får vi se vad som händer därefter. Jag har i alla fall ett giltigt pass, med det komemr jag långt tänker jag!


Inläggen kommer bli betydligt skojigare när jag väl är på plats och kan ta lite bilder och lägga in, och berätta lite mer om mina bravader på plats, detta är något jag lovar er =)




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 30 september 2022 10:16

I ett tidigare inlägg frågade jag om jag hade en vän som kunde fixa in oss på Afrikas bästa restaurang?  Jag kan meddela att hon heter Linda - och går nu under namnet: Världens bästa, underbaraste, snällaste Linda! Jag fullkomligt älskar henne! ... o...

Av Anna - 23 september 2022 08:37

Vi har återigen varti ute på äventyr!   Vi jobbar med uppsatsen underveckorna, och njuter på helgerna då vår kompis som jobbar vardagskvällar är ledig och kan hänga med på äventyr! Jag har mina psykbryt, jag upplever det som troligt tufft att jag...

Av Anna - 15 september 2022 20:48

Det är bra för mig att återigen vara på resande fot. Jag har fått mig några rejäla käftsmällar under dessa veckor vi varit här, och som jag behövde dem. Jag hade glömt bort alla de människor som inte har rent vatten, mat för dagen, eller ett hem att ...

Av Anna - 11 september 2022 21:39

En sorgens dag i Sydafrika. Utslagna ur Rugby-VM av Irland. Idag spelas alla finaler, och det är kaos i staden då alla matcher spelas på Cape Town Arena. Idag har vi mestadels varit hemma då det tar lång tid att ta sig runt pga all trafik då vi bor i...

Av Anna - 3 september 2022 09:21

Vi är här!   I skrivandets stund har jag varit uppe i lite drygt en timme efter att ha vridit mig  sängen länge för att inte väcka de andra för tidigt. Tror kanske det är bra att det är jag som har eget rum, och de andra delar...de uppgav igår at...

Ovido - Quiz & Flashcards