Direktlänk till inlägg 23 maj 2013

17 Maj

Av Anna - 23 maj 2013 17:22


Hej!


Vi har haft en underbar helg! Alla är så trevliga och hjälpsamma att vi nästan får skämmas... Ingerlise tog med oss på en tur i marka på torsdag, det var blött och snöigt. Marka ligger precis bakom hennes hus och är väl egentligen en myr. Ingerlise berättade att de har utmarka och inmarka och dessa skiljs åt av en fårhage. Inmarka ägs av olika människor och där får inte fåren gå men på utmarka gäller allemansrätten och där släpper fårbönderna ut sina får på sommaren.

          


När vi kom tillbaka så bjöd Ingerlise på torkat valkött och torkad öring, den dama skämmer bort oss! Hon bjöd även på torrfisk eftersom Pussy ville ha=) Pussy är Ingerlises katt, tro inget annat=) Torrfisken är oftast torsk som torkas och så använde hon baksidan av yxan för att få till några bitar, riktigt kvinna reder sig själv! Annas joggingskor var nu dyngsura och Ingerlise tyckte att det var roligt att Anna skulle behöva gå i fjällskorna på fest=)


Festen var lyckad med wiispel och svenska klassiker, och när vi gick hem från Rödbrygga så var det fortfarande ljust ute=)

Jag, Elionor, köpte mig keebab på vägen hem och vilken en, underbart gott!


På fredag var ju 17 mai och vi skulle se på tåget i det fina vädret, strålande sol o 25 grader varmt! Det var riktigt imponerande att se hur många som verkligen engagerar sig i denna dag. Alla klasser i skolan var representerade i tåget och alla dagis. Efter tåget är det tydligen tradition att äta glass så det gjorde vi och vi var inte ensamma, det var kö ut på gatan=) Kvällen spenderades i sängen med film och en promenad på kvällskvisten eftersom här är så ljust på kvällen, kan fortfarande inte fatta att det är ljust så länge=)

 


Det var förberedelser på hemmet inför 17 mai hela veckan innan, kläder skulle ordnas, gardiner och mat. Vårdtagarna var verkligen förväntansfulla inför den stora dagen och jag avundas dem nästan lite den stolthet och gemenskap de känner inför denna dag och land! Om vi bara visste varför vi firar den 6 juni?? =) Ingen av oss kunde riktigt svara på den frågan eller vad vi har för traditioner för nationaldagen.







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 30 september 2022 10:16

I ett tidigare inlägg frågade jag om jag hade en vän som kunde fixa in oss på Afrikas bästa restaurang?  Jag kan meddela att hon heter Linda - och går nu under namnet: Världens bästa, underbaraste, snällaste Linda! Jag fullkomligt älskar henne! ... o...

Av Anna - 23 september 2022 08:37

Vi har återigen varti ute på äventyr!   Vi jobbar med uppsatsen underveckorna, och njuter på helgerna då vår kompis som jobbar vardagskvällar är ledig och kan hänga med på äventyr! Jag har mina psykbryt, jag upplever det som troligt tufft att jag...

Av Anna - 15 september 2022 20:48

Det är bra för mig att återigen vara på resande fot. Jag har fått mig några rejäla käftsmällar under dessa veckor vi varit här, och som jag behövde dem. Jag hade glömt bort alla de människor som inte har rent vatten, mat för dagen, eller ett hem att ...

Av Anna - 11 september 2022 21:39

En sorgens dag i Sydafrika. Utslagna ur Rugby-VM av Irland. Idag spelas alla finaler, och det är kaos i staden då alla matcher spelas på Cape Town Arena. Idag har vi mestadels varit hemma då det tar lång tid att ta sig runt pga all trafik då vi bor i...

Av Anna - 3 september 2022 09:21

Vi är här!   I skrivandets stund har jag varit uppe i lite drygt en timme efter att ha vridit mig  sängen länge för att inte väcka de andra för tidigt. Tror kanske det är bra att det är jag som har eget rum, och de andra delar...de uppgav igår at...

Ovido - Quiz & Flashcards