Direktlänk till inlägg 31 maj 2013

Fiskelycka!

Av Anna - 31 maj 2013 10:49

Härligt liv häruppe i Nord!


Vi bestämde oss för att skriva klart litteraturstudien om sår, lämna i den och sedan glömma eländet tills det är dags för omtenta,  då vi hoppas på att kunna få vägledning och svar på de frågor vi ställer. Har varit lite tunt med det hittills. Nu har vi gjort vårt bästa utifrån de förutsättningar vi har. Inte enkelt att skriva en litteraturstudie när man aldrig har gjort det tidigare och inte vet hur man gör. Vi har googlat så gott det går. Den är nu ett minne blott tills baksmällan kommer.  


En av våra handledare Therese och hennes vän Arne   tog med oss ut på havet en ljummen kväll när solen sken.  Nu skulle vi äntligen få fiske och väderförhållandena var perfekta! Jag och Elionor är inte bortskämda med tt få fisk på våra fisketurer som vi gett oss ut på hemma, även om jag vet att vi kanske låter påskina annat. =)


Detta är dock dagsens sanning.  Två minuter efter att vi kastat i så rycker det till i Elis lina. Adrenalinkicken gick  som en stöt genom kroppen på oss båda, spänningen var olidlig. Vad 17 kunde man få för fisk här?

Hon kämpade så armarna nästan gick av, det var tungt och vi sa inte ett ord. Nedan kan ni se resultatet.

 

Just det, ingen fisk. Han slet sig. (Elionors version).


Strax efter skedde samma sak, och hon får upp en liten småsej, och vår lycka vet inga gränser, även om jag i hemlighet var lite sur att hon fick första...eller ja, i hemlighet var väl att ta i. =)

 


Det rycker i min lina, och jag blir så förvånad att jag nästan trillar i av ren förskräckelse.  Arne, vår kapten bara skrattar, men erbjuder ingen hjälp minsann.  Jag kämpar, och sliter och det är så mycket lina ute att jag håller på att förgås. Märker att min lunginflammation tagit mer på kroppen än vad jag velat erkänna, jag flåsar lika mycket som Pavlos hundar dreglade när de hörde bjällrorna. Det rycker och sliter och det är en outtröttlig jäkel jag har fått på. Jag är spänd på vad som komma ska...

Jag tyckte det var tungt som bara den och tänkte att det är minst en 20-kilos fisk på. Det berodde på att jag släpat den på tvären hela vägen. Fångade den i buken. Stackarn. Fiskelyckan fortsatte, och vi drog tillsammans upp 20-talet torskar, småsej och lite annat. Jag flest, naturligtvis, då min vinnarskalle gjorde att jag aldrig vilade, hur trött jag än var i armarna. Vet inte hur jag lyckas alla gånger men tre av fiskarna har jag hakat fast i stjärtfenan, så det är inte konstigt det var tungt för mig att få upp dem. Sista gågen det hände skrattade jag så mycket att Arne fick ta över...men jag antar att alla sätt är bra att få upp fisk utom de dåliga då man inte får någon, eller?

 


Naturligtvis fick jag även den största, en torsk på 10kg, och Elionor den minsta.

   


 

Vi fick även se nese, delfiner från båten, helt underbart! De var betydligt mindre än de sprutande spermavalarna vi fick se på valsafarin vi åkte på. Haha, men den historien får Elionor berätta!


Arne rensade fisken på båten och det gillade måsarna, men ine vi...

   


Det var allt för idag, nu ska vi till stranden innan de är dags att åka med Hurtigruten till Lofoten och äta trollsoppa när vi passerar igenom Trollfjorden! Imorgon kommer ni få höra mer om det äventyret, samt vår roadtrip till Abisko, Lapporten och Kiruna. Ett minne för livet där våtservetter och deo räddade våra dagar efter att ha sovit i en skog då Kiruna var stängt när vi anlände 04.00 =)


Ha en underbar dag alla! Nu kommer vi snart hem!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 30 september 2022 10:16

I ett tidigare inlägg frågade jag om jag hade en vän som kunde fixa in oss på Afrikas bästa restaurang?  Jag kan meddela att hon heter Linda - och går nu under namnet: Världens bästa, underbaraste, snällaste Linda! Jag fullkomligt älskar henne! ... o...

Av Anna - 23 september 2022 08:37

Vi har återigen varti ute på äventyr!   Vi jobbar med uppsatsen underveckorna, och njuter på helgerna då vår kompis som jobbar vardagskvällar är ledig och kan hänga med på äventyr! Jag har mina psykbryt, jag upplever det som troligt tufft att jag...

Av Anna - 15 september 2022 20:48

Det är bra för mig att återigen vara på resande fot. Jag har fått mig några rejäla käftsmällar under dessa veckor vi varit här, och som jag behövde dem. Jag hade glömt bort alla de människor som inte har rent vatten, mat för dagen, eller ett hem att ...

Av Anna - 11 september 2022 21:39

En sorgens dag i Sydafrika. Utslagna ur Rugby-VM av Irland. Idag spelas alla finaler, och det är kaos i staden då alla matcher spelas på Cape Town Arena. Idag har vi mestadels varit hemma då det tar lång tid att ta sig runt pga all trafik då vi bor i...

Av Anna - 3 september 2022 09:21

Vi är här!   I skrivandets stund har jag varit uppe i lite drygt en timme efter att ha vridit mig  sängen länge för att inte väcka de andra för tidigt. Tror kanske det är bra att det är jag som har eget rum, och de andra delar...de uppgav igår at...

Ovido - Quiz & Flashcards