Direktlänk till inlägg 15 september 2022

Att våldta ett spädbarn - läs inte om du vill fortsätta tro att världen är en vacker plats

Av Anna - 15 september 2022 20:48

Det är bra för mig att återigen vara på resande fot. Jag har fått mig några rejäla käftsmällar under dessa veckor vi varit här, och som jag behövde dem. Jag hade glömt bort alla de människor som inte har rent vatten, mat för dagen, eller ett hem att gå till. Alla de som bor i plåtskjul, som kämpar för att överleva. Alla de vars högsta önskan är att slippa frysa, att få äta diyg mätta. Jag hade glömt, och jag skäms. Jag går omkring därhemma och glömmer bort hur jäkla priviligerad jag är, hur otroligt tacksam jag är att jag har tak över huvudet, mat på bordet, ett arbete och en familj jag älskar. Jag hade glömt att inte alla har det som jag. 


Jag ska inte ens börja berätta om gängkriminaliteten, att alla bär kniv och pepparspray för att skydda sig, om korruption, men en sak ska jag berätta, och det är sådant ni inte vill höra. För er som vill veta mer om varför gängkriminaliteten är så stor rekommenderar jag böcker och artiklar av en man som heter Dariusz Dziewanski, finns mycket intressant forskning av honom och hans vänner. 


I fängelserna är gängen "vänner" eller de tolererar varandra i alla fall, även om de på utsidan skulle dödat varandra. Inne i fängelserna finns det olika fängelsegäng sk. "numbers", 26's, 27's och 28's.


Ett fängelsegäng är en kriminell enhet som verkar inom fängelsesystemet. Riktigt hur det fungerar har jag inte riktigt lyckats förstå än, men 26's är de som utför brott som har med ekonomisk vinning att göra, de rånar och smugglar bl a. 27's upprätthåller gängens egna lagar och uppförandekoder och är de som är mest våldsbenägna och kriminellt erfarna. I 28's blir du medlem genom att döda eller skada fängelsevakter, och de slåss även för de andra gängen. 28's är uppdelade i "gold line" och "silver line" där de som är med i silver line ses som kvinnor, wyfies" och alltid ska vara redo att utföra sexuella tjänster på beställning. 


Hiv/aids är väldigt utbrett här i Sydafrika, och bland wyfiesen speciellt. När en gängkriminell senare kommer ut ur fängelset och har fått HIV från en wyfie tror många att du blir botad genom att ha sex med det renaste som finns, ett spädbarn. De våldtar spädbarn. 


Våldtäkt av barn är tyvärr något som är väldigt utbrett här.  Jag ska ge er några siffror.


Siffror 2014 (för att det var de jag råkade komma över) Tänker inte forska vidare i detta ämne då historierna jag fått berättat för mig under denna korta tid får mig att kräkas, att gråta och förbannas så mycket att jag inte tror jag skulle orka. 


5800 våldtäkter på barn under 12 år anmäldes 

10 000 fall där barnen var mellan 11-17 år 

Man tror att det är enbart är ungefär 15% av alla våldtäkter på barn som anmäls. FEMTON PROCENT!! Förstår ni då hur många det är i verkligheten? Hur många barn mördas tror ni?


På barnhemmet vi besökte idag har barnen omhändertagits av socialen. Barnhemmet har plats att ta hand om 144 traumatiserade barn. När jag stod där i entren med våra resväskor fyllda med saker, och med pengarna ni skänkt, f ö, 4000rand, och för dem att hushålla ett barn i en månad (med boende, skola, mat, terapi och andra förnödenheter) kostar 7000 rand, så grymt bra jobbat, ni är underbara! Kvitto finns att pengarna blivit lämnade om någon av er behöver för redovisning eller annat.



När jag stod där fick jag bilder i huvudet, för att, för att, när socialtjänsten till sist tar ett barn ifrån deras föräldrar ska det ha gått långt, och jag vet inte alls hur det fungerar här i Sydafrika, men jag misstänker att det förmodligen kan ha gått riktigt långt innan barnen på detta barnhem togs ifrån dina föräldrar. I ärlighetens namn vill jag inte veta. Jag vill inte veta varför de nyfikna söta barnen vi träffade befann sig i "sitt andra hem". 


Ett av kvällens bestyr blir att läsa om socialtjänsten och lite annat, då barnhemmet driver en bokhandel dit folk skänker böcker som sedan säljs för en billig peng. Jag gick ifrån barnhemmet med lättare väskor och mindre pengar, men åtta böcker rikare!  


Jag vet att ni hade hade önskat bilder av barnhemmet, och barnen, men jag kunde inte med. Flera av barnen har även skyddat boende, och det kändes inte rätt. Vi ska tillbaka om några veckor, får se om känslan har ändrat sig då, men idag blev det för omvälvande. 


Antar att ni som redan skänkt pengar och annat har länken, men om någon vill läsa mer (själv kommer jag avsluta några av mina andra fadder uppdrag och värna om några barn här istället och bli månadsgivare) så är länken: https://www.durbanvillekinderhuis.org.za/


En lustig sak, här har vi rest hela vägen från Sverige, fått hjälp att hitta ett "bra" barnhem att skänka saker till, och när vi berättar om detta för våra lärare härnede är det samma barnhem som de brukar skänka pengar och överblivna saker till. Det finns många barnhem här ska ni veta, så detta var lite av ett sammanträffande! 


Vi ska även till Project Playground i en annan av kåkstäderna och utför lite "social work". Vi ska ha en liten workshop för volontärerna där i hur de ska agera, och vad de kan göra med enkla medel, om ett barn sätter i halsen t ex, om någon får ett krampanfall, ramlar ner för taket, vad vet jag. Lite basal HLR ska vi ha, och universitet här har gått med på att låta oss låna några dockor vi kan visa på. Ska bli otroligt skoj! 


Idag om det händer något, oavsett vad, springer de därifrån och larmar security som i sin tur ringer en ambulans, så förhoppningsvis kan vi ge dem lite tips och råd så att de känner sig tryggare. 


Självklart har vi massor av saker planerade även för oss själva, men mer om detta en annan gång då ingenting är spikat, förutom en ny vildmarkstur upp i bergen. 


Nu säger jag godnatt! 










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 30 september 2022 10:16

I ett tidigare inlägg frågade jag om jag hade en vän som kunde fixa in oss på Afrikas bästa restaurang?  Jag kan meddela att hon heter Linda - och går nu under namnet: Världens bästa, underbaraste, snällaste Linda! Jag fullkomligt älskar henne! ... o...

Av Anna - 23 september 2022 08:37

Vi har återigen varti ute på äventyr!   Vi jobbar med uppsatsen underveckorna, och njuter på helgerna då vår kompis som jobbar vardagskvällar är ledig och kan hänga med på äventyr! Jag har mina psykbryt, jag upplever det som troligt tufft att jag...

Av Anna - 11 september 2022 21:39

En sorgens dag i Sydafrika. Utslagna ur Rugby-VM av Irland. Idag spelas alla finaler, och det är kaos i staden då alla matcher spelas på Cape Town Arena. Idag har vi mestadels varit hemma då det tar lång tid att ta sig runt pga all trafik då vi bor i...

Av Anna - 3 september 2022 09:21

Vi är här!   I skrivandets stund har jag varit uppe i lite drygt en timme efter att ha vridit mig  sängen länge för att inte väcka de andra för tidigt. Tror kanske det är bra att det är jag som har eget rum, och de andra delar...de uppgav igår at...

Av Anna - 31 augusti 2022 20:08

Imorgon bär det äntligen av. Jag har varit ledig från jobbet sedan i onsdags och klättrar på väggarna...jag tror att enbart andra Pinkare (slå upp ordet, ni okunniga som inte vet betydelsen;)) kan förstå hur denna pandemi har tärt på mig! Jag trodde ...

Ovido - Quiz & Flashcards