Alla inlägg den 23 september 2022

Av Anna - 23 september 2022 08:37

Vi har återigen varti ute på äventyr!


Vi jobbar med uppsatsen underveckorna, och njuter på helgerna då vår kompis som jobbar vardagskvällar är ledig och kan hänga med på äventyr! Jag har mina psykbryt, jag upplever det som troligt tufft att jag inte kan lämna lägenheten och ta en promenad på egen hand utomhus. Det området vi bor i nu är som sagt inte säkert för oss att gå omkring i själva, men när vi fluttar om en vecka så kommer vi att ha lite större "frihet". Vi flyttar till det "europeiska området" i Sea Point vid havet. Kommer tyvärr inte vara lika genuint, men ändå inte så turistigt som te x området kring hamnen  som ger mig rysningar. En lägenhet i de finaste delarna av Waterfront som området heter, kostar mellan 10-15miljoner dollar. Där hittar ni ingenting av det äkta Sydafrika, ett ställe som någonstans ger mig rysningar av obehag. Även, tyvärr, ett ställe dit jag åker för att promenera, då det är ett hyfsat säkert område, och de har en löpslinga på ca 5km runt området som är lagom för mina psykbryt. 


Förra helgen hyrde vi bil och åkte längs kusten till Hermanus för att se på valar. ...och som vi gjorde det! Valar i massor lekte framför oss, delfiner, babianer, en zebra, och för mig häftigast av allt, strutsar längs vägen!


Vi har även hunnit med en natt till bland bergen, denna gången tillsammans med förstaårsstudenterna. Syftet nu var att de inte skulle sova, vila eller äta ordentligt under 36 timmar för att brytas ner både mentalt och fysiskt. Detta för att veta hur de reagerar och hur de hanterar detta, ett steg i utbildningen för att förberedea dem på vad som  komma skulle. Jag tyckte otroligt synd om dem, och det fanns många aspekter i lärarnas förfarande som jag inte uppskattade. Instruktörer från marinkåren var medbjudna för att drilla dem i fysik, och drillade blev de, och bestraffningarna var kollektiva. Ni ska veta att de flesta har aldrig tränat, alla som går på universitete har haft en okay skolgång, men fysisk aktivitet är det ingen som får. De flesta kan inte simma, så när ena scenaritot var att rädda två patienter som låg i vattnet (och de låg i vattnet) så tog det nästan en timme innan någon av de gick i vattnet, trots att de hade flytvästar. 2,5 timmar tog det innan patienten var uppe ur vattnet. 


Ett annat scenario var att de skulle bygga en flotte och ta sig, en och en, över en damm. Detta scenario var kl. 02 på natten efter att inte ha sovit på ganska exakt 24 timmar, måste säga att jag är imponerad av studenterna i detta läge! Enbart 1 grupp av 4 klarade inte uppdraget. 


Här ser ni Martina som glömde sin solskyddsfaktor under ena vandligen vi gjorde

       

De satte mig som vägvisare då jag och Martina var de enda som vandrat just denna leden tidigare...

   

Männen från marinkåren i blått, samt et par av lärarna

       

Ett av fyspassen. Tror detta är från 0600 när de fått sova/vila 1,5timme sedan 02,30 dygnet innan. 

 

Det är branta raviner där vi vandrade, tror inte det hade varit okay hemma att ta med studentern på en sådan här vandring med full räddningsutrustnign efter 30 timmar utan sömn och ordentligt med mat. 

             


Godahoppaudden kan slänga sig i väggen! Vikörde ner till Kap Alguhas- Afrikas äkta sydligaste udde!

   

Bara för att visa, det jag håller i är en del av Kelpforrest. Det är en sådan "skog" vi ska dyka i när vi åker till Simons town. Vi kommer att gå i från stranden, till ett djup på ca 6m och njuta av denna berömda skog där även dokumentären "Octopus teacher" spelades in. Ska bli otroligt häfttigt! Först ett uppfräshningsdyk i hajtanken på akvariet dock, även det ska bli en rolig upplevelse! 

   

Hoppa är något jag är bra på. Tänker enbart på min kompis Elionor när jag ser denna bilden, det finns nämligen en likadan från resan ni kan läsa om i den förra resan som gjordes ;)  

Enda valbilden ni får 

 

här stannade vi på vår vandringstur som skulle vara i 11km. Här hade vi gått två km, och satte oss för att äta vår medhavda frukost. Vi blev sittande i närmare två timmar och tittade på de 8 valar som lekte och showade precis framför oss. En av de häftigaste upplevelser jag varit med om! Så otroligt tacksam för detta ögonblick!  

     

Denna statyn ska antagligen vara ett konstverk, men allt jag ser är all sten hon har i baken, det måste göra jätteont?

             


Prickskjuta på gatskyltar tycker de visst är roligt även här

             

Jag sa väl att jag varit på ginprovning? =)

  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards