Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Anna - 4 maj 2013 21:04

Imorgon 11.19 avgår tåget från Karlstad centralstation Gardemoen. Från Gardemoen flyger vi till Bodö och därifrån i ett propellerplan till Skagen flygplats, som jag nu ikväll upptäckt ligger på Langöya, en annan ö än den vi  ska bo på. Vi ska bo på Hadselöya. Ser dock ut att finnas en bro, så det löser sig! Vi har fått besked om att det uppstått ett "hastemöte", så vi får ingen enastående mottagning vid ankomst med en liten skylt med våra namn, utan vi ska ta oss till vårt nya hem på egen hand. Nyckeln till rummet ska ligga i "mottakelsen", alltså i receptionen om jag tolkat det rätt. Har tyvärr ingen norsk/svensk ordpalör. Vi har ingen adress heller, men det ligger i närheten av sjukhuset, så det kan ju inte vara så svårt att hitta tänker jag.  


Elionor är flygrädd, så jag har inte berättat att det är ett propellerflyg sista biten, hon kommer nog att klämma sönder diverse blodkärl i handen på mig ändå. Hon blir nämligen urstark när flyget lyfter, tro mig, jag talar av erfarenhet. Men vad utstår man inte för att få med sig en enastående vän på äventyr? Konstigt egentligen, för vi vet inte hur vi känner varandra riktigt, förutom att vi går i samma klass. Men hur vi började umgås, det är fortfarande höljt i dunkel. Vi är väldigt lika, hon och jag, även om vi tycker olika om det mesta. Det är väl det som är lite av charmen med det hela. Vi skrattar åt samma saker dock, och gillar att hitta på hyss tillsammans. Det kommer vi långt på. Hon är eftertänksam och jag är extremt spontan, så vi kompletterar varandra bra. Så när jag vill hoppa från båten för att simma med laxar/valar, så kan hon förhoppningsvis stoppa mig, eller kan det bli så att hon hoppar i med mig, det återstår att se!   


Så, nu vet ni lite mer om oss. Väskan är packad och klar, med underställ, regnställ, vindställ, mössa, vantar och massa mat. Även namnskylt och arbetsskor är med. Nu vill jag bara att det ska bli imorgon kl 21 och vi landar och kan börja mockla. Ingenting kommer att gå som vi tänkt oss, men det börjar vi bli vana vid efter våra tidigare resor, och ännu en anledning till att jag är glad att det är med Elionor jag reser, för hon behåller alltid sitt goda humör, trots stress, och oplanerade händelser.


Hoppas alla har en trevlig lördagkväll! Själv tar jag mig en hutt hostmedicin och däckar inom kort.


Snart ska vi börja blogga på riktigt - tills dess: Ha de på bade din gamle sjokolade!


                 //anna - the one and only

Ovido - Quiz & Flashcards