Direktlänk till inlägg 8 maj 2013

Första passet.

Av Anna - 8 maj 2013 16:29

   God morgon!


Inatt har vi gjort vår första vakte och det gick fint! Vi fick gå med två hygglige damer som var lugna och tog sig tid. Anna slet som ett djur med röda ögon för att hålla sig vaken och jag ska i ärlighetens namn säga att jag blinkade ca hundra gånger per minut=) Som tur va hade tjejerna med sig både chips och popcorn och jag skojar inte när jag säger att de hinkade LITERVIS med kaffe=)


Anna inflikar här att den viktigaste händelsen undr natten var att "min" handledare bakat Pavlovakaka till oss. Det tyckte jag var ett trevlig inslag i natten. Mer kaka åt studenterna!   

Upplägget på nattens arbetrutiner skiljde sig inte så mycket från en natt på hemmet i Sverige. Ronder vid halv elva, två och sex. Den största skillnaden omvårdnadsmässigt var att fyra till sex patienter skulle stelles (tvättas och göras färdiga för dagen) så att inte dagpersonalen skulle behöva stelle alla. Jag skulle slåss om någon kom vid sex och ville göra mig iordning för dagen men tydligen så är det många som tycker att det är skönt att få somna om och det gör ju jag också så kanske skulle jag kunna vänja mig=)


Vi har kollat lite övergripnade på vart saker och ting finns och delat dosetter, det var som sagt en lugn natt. Vi har suttit i dagrummet och njutit av utsikten över fjorden och ljuset som reflekterats i den sista snön på bergstopparna. Annas handledare var väldigt duktig på att sätlla teoretiska frågor om symptom och sjukdomar som vi senare diskuterade, hon är ganska nyutexad.


Det har varit lite halvsvårt att sova under dagen eftersom de fortsatt städa i Annas rum och varit i varje rum och bytt lås på dörrarna vilket har hörts ganska tydligt genom tunna väggar! Anna sover fortsatt som en prinsessa på golvet och för att få plats att stå på golvet får vi hiva hennes madrass och lite övrig skit i min säng=)


Igår gjorde vi våra scheman för praktiken och ska jobba stenhårt ett tag framöver för att få vara hellediga sista veckan, så den som vill komma och hälsa på är det fritt fram, dockär vi nog lite trötta på inneboende och kan nog inte bidra med boende=) Vi är lediga 17 mai och norrmännen firar hela mai månad, flaggorna har tagit fram på många ställen, stor skillnad jämfört med vårt sjätte juni firande...


Vi har tagit oss till Universitetsbiblioteket för att få lite internet och här är en grym utsikt!

 


Med de fina korten säger vi tack och bock för idag!

 
 
Ingen bild

Lena i Arvika

8 maj 2013 22:28

Kul att få läsa om ert äventyr i grannlandet. Norge är underbart och jag älskade att bo där så kos dere!! Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 30 september 2022 10:16

I ett tidigare inlägg frågade jag om jag hade en vän som kunde fixa in oss på Afrikas bästa restaurang?  Jag kan meddela att hon heter Linda - och går nu under namnet: Världens bästa, underbaraste, snällaste Linda! Jag fullkomligt älskar henne! ... o...

Av Anna - 23 september 2022 08:37

Vi har återigen varti ute på äventyr!   Vi jobbar med uppsatsen underveckorna, och njuter på helgerna då vår kompis som jobbar vardagskvällar är ledig och kan hänga med på äventyr! Jag har mina psykbryt, jag upplever det som troligt tufft att jag...

Av Anna - 15 september 2022 20:48

Det är bra för mig att återigen vara på resande fot. Jag har fått mig några rejäla käftsmällar under dessa veckor vi varit här, och som jag behövde dem. Jag hade glömt bort alla de människor som inte har rent vatten, mat för dagen, eller ett hem att ...

Av Anna - 11 september 2022 21:39

En sorgens dag i Sydafrika. Utslagna ur Rugby-VM av Irland. Idag spelas alla finaler, och det är kaos i staden då alla matcher spelas på Cape Town Arena. Idag har vi mestadels varit hemma då det tar lång tid att ta sig runt pga all trafik då vi bor i...

Av Anna - 3 september 2022 09:21

Vi är här!   I skrivandets stund har jag varit uppe i lite drygt en timme efter att ha vridit mig  sängen länge för att inte väcka de andra för tidigt. Tror kanske det är bra att det är jag som har eget rum, och de andra delar...de uppgav igår at...

Ovido - Quiz & Flashcards