Direktlänk till inlägg 13 maj 2013

Universitetsdag!

Av Anna - 13 maj 2013 16:08

Hej hej!


Som ni sett har vi haft en kanonhelg med mat, jobb och vår första riktiga gå på tur tur  

 

Som ni vet är vi båda två väldigt förtjusta i mat och tycker att det är kul att prova nya saker, man skulle kunna säga att vi har en mat och fika klocka  

 

Vi har för första gången under helgen smakat våfflor med nougat och vilken succé detta var, det lade sig som ett isterband runt hjärtat! Personalen är duktiga på att lyxa till frukosten, de skär upp brödbitarna i smådelar och har olika pålägg, ofta sylt.


Korrigering: jag Anna, har tyvärr ätit alltför många våfflot med nougatti på tidigare. Fast då har jag även haft på banan, så lite nyttigt är det! 


Igår kväll när jag (Elionor) jobbade var det lugnt så att jag hade tid att kolla på deras journalsystem. Systemet har många underkategorier som är väldigt specifika och egentligen  inte relevanta för alla patienter och kan läggas i en lite mer övergripande kategori, t.ex under cirkulation kan man få in andning, puls och bltr osv. De som jobbar natt försöker att skära ner på kategorier för att det ska bli lättare att skriva och lättare för den som ska läsa att hitta.


Idag fick vi vara med de som går sista terminen till sjuksköterskor här på universitetet. De hade sin sista utvärdering av praktiken och vi var väldigt glada att vi fick vara med. En av dessa elever har sin slutpraktik på samma avdelning som oss och det var intressant att höra vad hon hade att säga om avdelningen, vad för slags förbättringar man kunde göra. Vi kom fram till att vi hade samma förbättringsområden.

Studenternas sista uppgift var nu att välja ett tema som passar deras avdelning och undervisa personalen, t.ex prevention av trycksår eller undernäring. Jag kände mig väldigt duktig när jag tänkte på samma sätt och hade liknande åtgärder som de snart färdiga sjuksköterskorna  


Så här glada var de att träffa oss! Eller ja, Anna sa till dem att le, annars...

 


Här i Norge får studenterna 50 veckors praktik medan vi i Sverige får 32 och de har heller inget nationellt slutprov som det vi har och de tyckte att det var dåligt eftersom sjuksköterskor som studerat på vissa skolor inte fick jobb pga skolans rykte...


Alla vi träffat har varit så hjälpsamma och trevliga  Alla ser att vi är utomsocknes ifrån och hälsar=)  Vi satt på Inger-lises kontor och det kom in flera damer som har hört om de svenska studenterna  och ville hälsa. Vi fick en påse med godis, som redan kommit till användning, sittunderlag till vår nästa tur och en väskhängare som Anna blev väldigt fascinerad av  


Några av tjejerna i klassen bjöd med oss på 17 mai firing som börjar redan den 16 så vi är nu spända på vad detta kan bli, vi skulle ta med oss alkohol och ett glatt humör och så berättade de att de brukar prata svenska efter lite alkoholintag och tyckte det va kanon med två privata språklärare  


Vi har sett att många följer vår blog och det är fruktansvärt kul, lämna gärna en kommentar  

Tjing!


Anna lägger ni en bild som hon tycker är hysteriskt rolig...

 

 
 
Ingen bild

Johanna "Grannen"

16 maj 2013 14:18

Att ligga hemma snorig och jävlig är inte särskilt kul....
Men att följa er resa är en garanti för leende på läpparna! Tack och bock för det!! :)

 
Ingen bild

Mattias

17 maj 2013 09:59

Ser inte ut att gå någon nöd på er iaf:) Det är faktiskt inte bara norskarna som ska fira 17e maj utan det gör vi också....haha
Det är iaf gött o se att ni har det bra. Sköt om er.

 
Ingen bild

Agneta

17 maj 2013 13:53

Underhållande ( kommer på mig med att småle mest hela tiden jag läser era inlägg)och tankeväckande, det finns visst en författarådra i er !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 30 september 2022 10:16

I ett tidigare inlägg frågade jag om jag hade en vän som kunde fixa in oss på Afrikas bästa restaurang?  Jag kan meddela att hon heter Linda - och går nu under namnet: Världens bästa, underbaraste, snällaste Linda! Jag fullkomligt älskar henne! ... o...

Av Anna - 23 september 2022 08:37

Vi har återigen varti ute på äventyr!   Vi jobbar med uppsatsen underveckorna, och njuter på helgerna då vår kompis som jobbar vardagskvällar är ledig och kan hänga med på äventyr! Jag har mina psykbryt, jag upplever det som troligt tufft att jag...

Av Anna - 15 september 2022 20:48

Det är bra för mig att återigen vara på resande fot. Jag har fått mig några rejäla käftsmällar under dessa veckor vi varit här, och som jag behövde dem. Jag hade glömt bort alla de människor som inte har rent vatten, mat för dagen, eller ett hem att ...

Av Anna - 11 september 2022 21:39

En sorgens dag i Sydafrika. Utslagna ur Rugby-VM av Irland. Idag spelas alla finaler, och det är kaos i staden då alla matcher spelas på Cape Town Arena. Idag har vi mestadels varit hemma då det tar lång tid att ta sig runt pga all trafik då vi bor i...

Av Anna - 3 september 2022 09:21

Vi är här!   I skrivandets stund har jag varit uppe i lite drygt en timme efter att ha vridit mig  sängen länge för att inte väcka de andra för tidigt. Tror kanske det är bra att det är jag som har eget rum, och de andra delar...de uppgav igår at...

Ovido - Quiz & Flashcards